mystery shopping Hoe werkt het?

Bij mystery shopping doe jij je voor als klant om het serviceniveau van medewerkers te verbeteren.

Mysterytest

Bij mystery shopping doe jij je voor als klant en zet jij je in om het serviceniveau en de verkoopgerichtheid van medewerkers te verbeteren.

Om mystery shopper te worden start je bij ons eerst met een online test, zodra je deze hebt behaald ben je mystery shopper. Vervolgens kun je in ons systeem zien welke opdrachten er allemaal bij jou in de regio zijn en kun jij jezelf inschrijven voor een opdracht. Je plant de opdracht in op een datum die voor jou goed uitkomt. Voordat je op pad gaat kun je in je online omgeving een briefingsdocument inzien waarin de belangrijkste aspecten van de mystery shop worden benoemd. Daarnaast word je door één van onze medewerkers telefonisch of via de mail nog gebriefd, waarin je uitleg over de opdracht krijgt. Zo ga je zo goed mogelijk voorbereid op pad. Na afloop van je mystery visit vul je een online vragenlijst in over je bevindingen. Dit doe je zo concreet en uitgebreid mogelijk. Is de vragenlijst akkoord bevonden door één van onze medewerkers, dan ontvang je van ons daarna je mystery shopping vergoeding op je rekening.

wat voor soorten opdrachten zijn er?

  • mystery shopping

    Breng als mystery shopper bij excap een bezoek aan een winkel, ga het gesprek aan met een medewerker en vul na afloop een vragenlijst in. Je meet hierbij de klantenservice en verkoopgerichtheid van medewerkers.

  • mystery calling

    Neem als mystery shopper bij excap telefonisch contact op met verschillende bedrijven en organisaties. Je beoordeelt de telefonische klantenservice en/of verkoop en je beoordeelt de bereikbaarheid van organisaties.

  • mystery e-mailing

    Neem als mystery shopper bij excap via een contactformulier of e-mail contact op met verschillende bedrijven en organisaties. Je maakt hierbij screenshots en beoordeelt ook de online klantenservice en/of verkoop.

  • customer journey

    Breng als mystery shopper bij excap jouw klantreis in kaart via een customer journey onderzoek. Je doorloopt in je klantreis meerdere fases en vult per fase een vragenlijst in.

  • feedback shopping

    Breng als mystery shopper bij excap een bezoek aan een winkel, voer een inhoudelijk gesprek met een medewerker en houd na afloop een face-to-face feedbackgesprek.

  • meet & greet

    Breng als mystery shopper bij excap een kort bezoek aan een winkel om te ervaren hoe je als (potentiële) klant begroet en benaderd wordt bij binnenkomst.

Mystery shopper worden hoe werkt het?

Mystery shopper worden bij excap gebeurt in drie fases. Fase 1 is het maken van een online test, fase 2 is het aanmaken van een profiel en in de laatste fase ga je aan de slag als mystery shopper. Hieronder kun je lezen hoe iedere fase eruit ziet.

  • 1. Online test

    Om mystery shopper te kunnen worden bij excap maak je eerst een online test. In deze test wordt in korte filmpjes uitgelegd hoe mystery shoppen in zijn werk gaat en waar jij als mystery shopper op moet letten. Gedurende de test worden er enkele vragen gesteld over de filmpjes. Wanneer je de test succesvol hebt afgerond, kun je meteen een profiel aanmaken in onze online omgeving. 

  • 2. Profiel aanmaken

    Als je de test hebt behaald maak je een profiel aan die je toegang geeft tot onze online omgeving. Wanneer je profiel is aangemaakt ontvang je een e-mail om deze te activeren. Zodra je profiel geactiveerd is kun je aan de slag als mystery shopper. We selecteren de opdrachten voor je op basis van de gegevens in je profiel. Daarom is het belangrijk om na het inloggen je profiel verder aan te vullen met aanvullende gegevens. 

  • 3. Aan de slag

    Na het activeren van je profiel kun je in onze online omgeving. In de online omgeving kun je de opdrachten zien die beschikbaar zijn, kun jij je inschrijven voor opdrachten en kun je de vragenlijsten invullen van de opdrachten die je hebt uitgevoerd. Na je aanmelding ontvang je van ons een nieuwsbrief met nuttige tips om jou op gang te helpen. Wanneer je een opdracht hebt gevonden die jou leuk lijkt om uit te voeren, dan kun jij je hiervoor inschrijven. Je geeft hierbij de datum aan waarop je op pad wilt gaan en de opdracht komt op je naam te staan. Voordat je op pad gaat word je door één van onze medewerkers telefonisch of via de mail nog gebriefd, waarin je uitleg over de opdracht krijgt. Zo ga je zo goed mogelijk voorbereid op pad!

FAQ

  • Welke vergoeding staat er tegenover het uitvoeren van een opdracht?

    Als mystery shopper word je per opdracht betaald, niet per uur. De vergoedingen voor het uitvoeren van een mystery visit liggen gemiddeld tussen de €10,00 en €35,00, afhankelijk van het type opdracht. De vergoedingen worden bruto uitbetaald en zijn inclusief eventuele reis- en overige kosten. Het is daarom voor jezelf het prettigst om opdrachten in de buurt van je eigen woonplaats uit te voeren of de opdracht te combineren met een privébezoek aan de betreffende plaats.

  • Hoe vaak krijg ik een opdracht?

    Hoe vaak je een opdracht uit kunt voeren is afhankelijk van de opdrachten die we op dat moment in jouw regio hebben en het hoeveel mystery shoppers worden ingezet. Het kan zijn dat je maar eens per half jaar gevraagd wordt bijvoorbeeld, maar het kan ook zijn dat we meerdere malen achter elkaar iets hebben. Mystery shopping opdrachten hebben in ieder geval een incidenteel karakter. Een volledige baan of bijbaan als mystery shopper is vaak niet mogelijk.

  • Hoe word ik uitgenodigd voor opdrachten?

    Doorgaans ontvang je per e-mail bericht wanneer er een mystery shopper vacature voor je is. Vervolgens ben je vrij om deze al dan niet te accepteren. Dit kan een ‘persoonlijke’ of een automatische e-mail uit onze software zijn. Het kan ook voorkomen dat je telefonisch wordt benaderd door ons voor een opdracht. Daarnaast kun je zelf op je persoonlijke homepagina inzien of er opdrachten beschikbaar zijn in jouw regio en deze accepteren.

  • Wanneer kan ik mijn vergoeding verwachten?

    De door jou uitgevoerde opdracht gaat een week nadat wij je ingevulde vragenlijst verwerkt hebben met de verloning mee. Aan het eind van die week zul je de vergoeding dan ook ontvangen. Doorgaans zal dit binnen een maand na uitvoering van de opdracht zijn. Het kan zijn dat je meerdere opdrachten in dezelfde week of op dezelfde dag uitvoert, maar dat je de vergoedingen op verschillende momenten zult ontvangen.

  • Kan ik excap zien als een werkgever?

    Nee, tussen excap en jou bestaat geen werkgever-werknemerverhouding. Dit betekent dat excap jou de vergoedingen bruto uitbetaalt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de afdracht van de eventueel verschuldigde inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke premie Zorgverzekeringswet.

  • Hoe geef ik mijn vergoedingen op bij de Belastingdienst?

    Excap moet één keer per jaar het totaalbedrag van de aan jou uitbetaalde vergoedingen doorgeven aan de Belastingdienst. Als mystery shopper krijg je hiervan geen overzicht, dit dien je dus zelf bij te houden.

  • Kan ik bij mijn belastingaangifte kosten in aftrek brengen?

    Normaliter zal de Belastingdienst je een uitnodiging toezenden tot het doen van een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen. In deze aangifte kun je de eventuele kosten (bijvoorbeeld gereden kilometers) die je hebt gemaakt in aftrek brengen, met inachtneming van fiscale wet- en regelgeving. Belangrijk aspect is dat je op verzoek van de Belastingdienst moet kunnen aantonen dat je in aftrek gebrachte kosten ook echt gemaakt hebt. Bewaar (kopieën van) bijvoorbeeld parkeerbonnetjes dus goed!

  • Krijg ik van excap een jaaroverzicht?

    Nee. Excap moet één keer per jaar het totaalbedrag van de aan jou uitbetaalde vergoedingen doorgeven aan de Belastingdienst. Als mystery shopper krijg je hiervan geen overzicht, dit dien je dus zelf bij te houden.

  • Hoe kan ik mij aanmelden?

    Je kunt je aanmelden door onze online test uit te voeren en je gegevens achter te laten. In de online test volg je mystery shopper Heleen tijdens een mystery shop. Zowel Heleen als de medewerker spelen een rol. Tussentijds worden een 14-tal vragen gesteld, je kunt je tijd nemen voor de vragen omdat er geen tijdslimiet aan verbonden is. Om de test voldoende af te ronden mag je maximaal drie verkeerde antwoorden geven. Het terugkijken van fragmenten is niet mogelijk, dus wees direct alert. De opdrachtinformatie, die je tijdens de test rechtsboven kunt aanklikken, kun je wel tussentijds blijven raadplegen. De test werkt ook op je telefoon, maar het is aan te raden een tablet, laptop of pc te gebruiken. Succes!

  • Zijn mijn persoonlijke gegevens wel veilig?

    Jouw profielpagina is beveiligd, wat inhoudt dat alleen jijzelf en excap toegang tot deze informatie hebben. Vanzelfsprekend zal deze informatie niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Excap gebruikt deze informatie dan ook alleen om mystery shoppers te selecteren die passen bij de opdracht.

  • Staat het antwoord op je vraag er niet tussen?

    Neem dan contact met ons op. Stuur een e-mail naar mysteryshoppers@excap.nl of bel ons op telefoonnummer 050-850 7005 (alleen op werkdagen tussen 8.30 - 17.30 uur).