mystery shopping wat is het?

Bij mystery shopping doe jij je voor als klant om het serviceniveau van medewerkers te verbeteren.

Mysterytest

Bij mystery shopping doe jij je voor als klant en word je ingezet om het serviceniveau en de verkoopgerichtheid van medewerkers te verbeteren.

Bij mystery shopping maak jij jezelf (meestal) niet bekend als mystery shopper, maar rapporteer je na afloop van je mystery visit via een digitale vragenlijst. In deze vragenlijst leg jij je constateringen van je bezoek vast en geef je een zo duidelijk en volledig mogelijke uitleg van wat je hebt waargenomen tijdens je bezoek.

Mystery shopping kent vele varianten, denk bijvoorbeeld aan een mystery visit met verkoopgesprek bij een afdeling van een doe-het-zelf-winkel, aan een spontaan bezoek bij een sportschool óf aan een gezellig avondje uiteten bij een restaurant als mystery guest.

Als mystery shopper beantwoord je voor onze klanten een aantal vragen zoals:

  • Hoe heb je het bezoek beleefd? Zou je terugkomen? Zou je het bedrijf of de organisatie aanbevelen bij anderen?
  • Wat vond je van de kwaliteit van de geboden service? Wat ging er goed en waar liggen verbeterpunten?
  • Wat vond je van de verkooptechnieken van de verkoper? Wat ging er goed en waar liggen verbeterpunten?

Door mystery shopping geef je bedrijven en organisaties inzicht in hun serviceniveau en verkoop- en klantgerichtheid. Hierop kunnen bedrijven en organisaties acties uitzetten om zichzelf te verbeteren of om juist te blijven doen wat ze goed doen.

wat voor soort opdrachten zijn er?

  • mystery shopping

    Breng als mystery shopper bij excap een bezoek aan een winkel, ga het gesprek aan met een medewerker en vul na afloop een vragenlijst in. Je meet hierbij de klantenservice en verkoopgerichtheid van medewerkers.

  • mystery calling

    Neem als mystery shopper bij excap telefonisch contact op met verschillende bedrijven en organisaties. Je beoordeelt de telefonische klantenservice en/of verkoop en je beoordeelt de bereikbaarheid van organisaties.

  • mystery e-mailing

    Neem als mystery shopper bij excap via een contactformulier of e-mail contact op met verschillende bedrijven en organisaties. Je maakt hierbij screenshots en beoordeelt ook de online klantenservice en/of verkoop.

  • customer journey

    Breng als mystery shopper bij excap jouw klantreis in kaart via een customer journey onderzoek. Je doorloopt hierbij in je klantreis meerdere fases en vult bij elke fase apart een vragenlijst in.

  • feedback shopping

    Breng als mystery shopper bij excap een bezoek aan een winkel, voer een inhoudelijk gesprek met een medewerker en houd na afloop een face-to-face feedbackgesprek.

  • meet & greet

    Breng als mystery shopper bij excap een kort bezoek aan een winkel om te ervaren hoe je als (potentiële) klant begroet en benaderd wordt bij binnenkomst.

Test de diensten van een bedrijf en verbeter hun service

Als mystery shopper draag je bij aan de ontwikkeling van verschillende aspecten binnen een bedrijf, zoals: klantenservice, verkoopgerichtheid, dienstverlening, klantgerichtheid en klantvriendelijkheid.            

  • Breng een bezoek aan een Showroom

    Breng als mystery shopper een bezoek aan een showroom van een autodealer in Nederland. Als potentiële klant ga je in interesse tonen in een nieuwe auto. Je gaat als potentiële klant een nieuwe auto ervaren en uitproberen en gaat met name ervaren hoe je tijdens het bezoek wordt geadviseerd en begeleid door de verkoper. Hierbij mag een offerte niet ontbreken natuurlijk. 

  • Bezoek een doe-het-zelf-winkel

    Bezoek een vestiging van een doe-het-zelf-winkel bij jou in de buurt. Excap voert opdrachten uit voor verschillende doe-het-zelf-winkels in Nederland. Hierbij ga jij als mystery shopper op mystery visit op een aan jou toegewezen afdeling. Hierbij toon je interesse in een nieuw product en meet je hoe het verkoopgesprek verloopt en hoe de medewerker jou adviseert.

  • Breng een bezoek aan het casino

    Verschillende casino’s in Nederland willen graag meer inzicht krijgen in de gast- en servicegerichtheid van hun medewerkers. Daarom stuurt excap mystery shoppers naar deze casino’s om van een leuke dag of avondje uit te genieten. Je bezoekt verschillende afdelingen van het casino voor een optimale ervaring.

FAQ

  • Welke vergoeding staat er tegenover het uitvoeren van een opdracht?

    Als mystery shopper word je per opdracht betaald, niet per uur. De vergoedingen voor het uitvoeren van een mystery visit liggen gemiddeld tussen de €10,00 en €35,00, afhankelijk van het type opdracht. De vergoedingen worden bruto uitbetaald en zijn inclusief eventuele reis- en overige kosten. Het is daarom voor jezelf het prettigst om opdrachten in de buurt van je eigen woonplaats uit te voeren of de opdracht te combineren met een privébezoek aan de betreffende plaats.

  • Hoe vaak krijg ik een opdracht?

    Hoe vaak je een opdracht uit kunt voeren is afhankelijk van de opdrachten die we op dat moment in jouw regio hebben en het hoeveel mystery shoppers worden ingezet. Het kan zijn dat je maar eens per half jaar gevraagd wordt bijvoorbeeld, maar het kan ook zijn dat we meerdere malen achter elkaar iets hebben. Mystery shopping opdrachten hebben in ieder geval een incidenteel karakter. Een volledige baan of bijbaan als mystery shopper is vaak niet mogelijk.

  • Hoe word ik uitgenodigd voor opdrachten?

    Doorgaans ontvang je per e-mail bericht wanneer er een mystery shopper vacature voor je is. Vervolgens ben je vrij om deze al dan niet te accepteren. Dit kan een ‘persoonlijke’ of een automatische e-mail uit onze software zijn. Het kan ook voorkomen dat je telefonisch wordt benaderd door ons voor een opdracht. Daarnaast kun je zelf op je persoonlijke homepagina inzien of er opdrachten beschikbaar zijn in jouw regio en deze accepteren.

  • Wanneer kan ik mijn vergoeding verwachten?

    De door jou uitgevoerde opdracht gaat een week nadat wij je ingevulde vragenlijst verwerkt hebben met de verloning mee. Aan het eind van die week zul je de vergoeding dan ook ontvangen. Doorgaans zal dit binnen een maand na uitvoering van de opdracht zijn. Het kan zijn dat je meerdere opdrachten in dezelfde week of op dezelfde dag uitvoert, maar dat je de vergoedingen op verschillende momenten zult ontvangen.

  • Kan ik excap zien als een werkgever?

    Nee, tussen excap en jou bestaat geen werkgever-werknemerverhouding. Dit betekent dat excap jou de vergoedingen bruto uitbetaalt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de afdracht van de eventueel verschuldigde inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke premie Zorgverzekeringswet.

  • Hoe geef ik mijn vergoedingen op bij de Belastingdienst?

    Excap moet één keer per jaar het totaalbedrag van de aan jou uitbetaalde vergoedingen doorgeven aan de Belastingdienst. Als mystery shopper krijg je hiervan geen overzicht, dit dien je dus zelf bij te houden.

  • Kan ik bij mijn belastingaangifte kosten in aftrek brengen?

    Normaliter zal de Belastingdienst je een uitnodiging toezenden tot het doen van een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen. In deze aangifte kun je de eventuele kosten (bijvoorbeeld gereden kilometers) die je hebt gemaakt in aftrek brengen, met inachtneming van fiscale wet- en regelgeving. Belangrijk aspect is dat je op verzoek van de Belastingdienst moet kunnen aantonen dat je in aftrek gebrachte kosten ook echt gemaakt hebt. Bewaar (kopieën van) bijvoorbeeld parkeerbonnetjes dus goed!

  • Krijg ik van excap een jaaroverzicht?

    Nee. Excap moet één keer per jaar het totaalbedrag van de aan jou uitbetaalde vergoedingen doorgeven aan de Belastingdienst. Als mystery shopper krijg je hiervan geen overzicht, dit dien je dus zelf bij te houden.

  • Hoe kan ik mij aanmelden?

    Je kunt je aanmelden door je gegevens achter te laten en onze online test uit te voeren. In de online test krijg je een kort videofragment te zien, waarin we meer uitleg geven over wie wij zijn, wat mystery guest onderzoek inhoudt en wat je van ons kunt verwachten. Aan het einde van de video stellen we je een aantal korte vragen. Heb je minimaal 8 van de 10 vragen goed? Dan verwelkomen we je graag als mystery guest bij excap! De test werkt ook op je telefoon, maar het is aan te raden een tablet, laptop of pc te gebruiken. Succes!

  • Zijn mijn persoonlijke gegevens wel veilig?

    Jouw profielpagina is beveiligd, wat inhoudt dat alleen jijzelf en excap toegang tot deze informatie hebben. Vanzelfsprekend zal deze informatie niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Excap gebruikt deze informatie dan ook alleen om mystery shoppers te selecteren die passen bij de opdracht.

  • Staat het antwoord op je vraag er niet tussen?

    Neem dan contact met ons op. Stuur een e-mail naar mysteryshoppers@excap.nl of bel ons op telefoonnummer 050-850 7005 (alleen op werkdagen tussen 8.30 - 17.30 uur).